5 nopeaa tapaa parantaa Google-rankingia

Kirjoittaja: Sakri Koskimies

Käytä sivustossa SSL-sertifikaattia

Google on ottanut kuluttajiensa tietoturvan ykkösprioriteetiksi, ja on arvostellut vuodesta 2014 lähtien SSL-sertifikaattia käyttävät sivustot paremmiksi kuin tavallista HTTP käyttävät sivustot. Vaikka tällä hetkellä vain murto-osa verkkosivuista käyttää HTTPS-yhteyttä, kärkisivuistoissa ja SSL-käytössä voidaan nähdä selkeä korrelaatio. X-akselilla Google-haun indeksinumero ja Y-akselilla kyseisen indeksin SSL-sertifikaattia käyttävien sivujen osuus.

 

Tee oikeanlaista sisältöä

Laadukas sisältö ja oikeat avainsanat ovat kaikista tärkeimmät työkalut Google-rankingin parantamiseen. Sivustosi käyttäjille suunnattu sisältö lisää liikennettä ja kasvattaa verkko-osoitteesi pisteitä hakukoneiden silmissä. Valitse myös avainsanat, joilla halaut sivustosi löytyvän Googlesta, ja ripottele näitä avainsanoja ympäri sivustoasi. Erittäin tärkeätä on, että avainsana näkyy otsikoissa, ja että avainsana toistuu sisällössä monta kertaa.

 

Laita metadatat kuntoon

Verkkosivustosi jokainen sivu sisältää vähintään kolmet seuraavat tiedot:

  • Otsikon metadata
    • Tämä otsikko näkyy selaimen välilehden otsikkona, sekä Google-tulosten otsikkona. Parhaimmillaan sivun otsikko on 50-60 merkkiä pitkä ja sisältää avainsanoja.
  • Kuvauksen metadata
    • Kuvaus on lyhyt 50-300 merkin tiivistelmä sivun sisällöstä. Myös kuvaus tulee näkymään Google-hauissa, heti otsikon alla.
  • Avainsanojen metadata
    • 6-8 lausetta, joita käyttäjä saattaa syöttää hakukoneeseen löytääkseen sivustosi. Älä kuitenkaan ahneile; jos laitat liikaa avainsanoja, Google hylkää ne kokonaan.

Jos käytät sisällönhallintaohjelmaa, kuten WordPress, voit muokata sivujen metadataa helposti esimerkiksi Yoast SEO-pluginilla. Muutoin metadata löytyy aina <head> tagien välistä.

 

Kerää mahdollisimman paljon linkkejä

Google laskee sivustosi suosion sen perusteella, kuinka monella ulkoisella sivustolla on linkki omalle sivustollesi. Voit kerätä linkkauksia monella tapaa, esimerkiksi sosiaalisen median kautta, blogipostauksilla tai ajan myötä.

 

Käytä alt-tageja

Kuvaile aina medioitasi, kuten kuvia ja videoita, käyttäen alt-tageja. Nämä tagit auttavat hakukoneita ymmärtämään, mistä kuvassa on kyse, ja saat myös kyseiset kuvat indeksoitua kuvahakuun tagiin kirjoittamilla hakusanoillasi. Sisällönhallintaohjelmat luovat alt-tagit automaattisesti medioiden kuvauksista.

Start typing and press Enter to search